2019 е годината на електромобилитѣ
Чете се за 3 минути
Редакцията на „Български освѣдомитель“ се извинява на своитѣ читатели за допуснатитѣ неточности въ пропорцията на електромобилитѣ въ България и Румъния. И въ дветѣ страни тя е 0,04%, а не 0,1% и 0,3% както бѣ публикувано първоначално.
България не остана изключение отъ общата свѣтовна тенденция за все по-широко навлизане на електромобилитѣ въ ежедневието. Споредъ данни на КАТ, броятъ на автомобилитѣ, задвижвани изцѣло съ електричество, достигна 1 325 въ края на 2019 г. Това показва ръстъ отъ 64% спрямо края на 2018 г. или ръстъ отъ 194% спрямо края на 2017 г. На „Международния автомобиленъ салонъ София 2019“, проведенъ прѣзъ м. октомври миналата година, бѣха показани 13 модела електромобили. Броятъ на общественитѣ зарядни станции сѫщо нарасна значително както въ градоветѣ, така и по републиканската пѫтна мрѣжа. За растящата популярность на електромобилитѣ говори и създаването на клубъ на собственицитѣ на такива МПС, който редовно организира срѣщи съ цѣль обмѣна на опитъ и популяризиране на електрическитѣ коли.
Въпрѣки бързия темпъ на растежъ, броятъ на електромобилитѣ спрямо всички регистрирани автомобили у насъ е едва 0,04% (1 на всеки 2 500 автомобила), докато въ шампиона по електромобилность Норвегия тѣхниятъ дѣлъ гони цѣли 10% (1 на всеки 10), съ тенденция за още по-стремглаво превземане на пазара. Въ съсѣдна Румъния пропорцията е сравнима съ нашата.
ЗАЩО ИЗОСТАВАМЕ ТОЛКОВА?
Все още не се знае достатъчно за прѣдимствата на електромобилитѣ. При движение тѣ не отдѣлятъ никакви вещества въ атмосферата, безшумни сѫ и се управляватъ съ почти невѣроятна прецизность и маневреность. Тѣ сѫ и значително по-енергоефективни, като при това не изискватъ почти никаква поддръжка. Това води до много ниска цѣна на експлоатация. Изминаването на 100 км съ електромобилъ струва между 2 и 4 лв и не се налага периодична смѣна на маслото, тъй като то се използва само при двигателитѣ съ вѫтрѣшно горене. При изчакване на свѣтофаръ електромобилътъ не пилѣе енергия. Въ редица български градове електромобилитѣ паркиратъ безплатно и неограничено въ платенитѣ зони за паркиране, което е не само удобно, но може да спѣсти и доста пари. Напримѣръ въ София цѣната на служебенъ абонаментъ за синята зона е 650 лв, а тази за зелената — 450 лв мѣсечно. Въпрѣки по-високитѣ си цѣни спрямо конвенционалнитѣ автомобили, въ дългосроченъ планъ електромобилитѣ излизатъ по-изгодно.
Сериозна прѣчка за по-бързото навлизане на електромобилитѣ е почти нулевиятъ стимулъ отъ държавата при придобиване на возило. У насъ това е единствено освобождаването отъ пѫтенъ данъкъ и нулевата екотакса при покупка на новъ автомобилъ. За сравнение въ Норвегия покупката на електромобилъ е освободена отъ ДДС въ размѣръ на 25%, а въ сѣверната ни съсѣдка държавата финансира до 9 500 евро отъ цѣната на електромобила. Дори съ субсидиитѣ, Румъния е на сѫщото ниво като насъ, което показва, че незнанието все още е основната причина за бавното навлизане на електромобилитѣ у насъ.
Въпрѣки незаинтересованостьта на държавата, е сигурно, че прѣзъ 2020 г. въ България ще се регистриратъ още повече електромобили и тѣ все по-често ще се срѣщатъ по улицитѣ, правейки градоветѣ ни по-чисти и по-тихи.