Успѣшна заплаха за протести на прѣвозвачитѣ
Чете се за 2 минути
Правителството прие прѣдложенитѣ отъ транспортния бизнесъ тарифи за пѫтни такси.
Механизмътъ за плащане на пѫтищата, станалъ извѣстенъ като „толъ система“, трѣбваше да заработи още августъ мѣсецъ 2019 г., но управляващитѣ разумно рѣшиха да отложатъ старта за 1 мартъ 2020. Дали това отлагане бѣ съ цѣль изчакване на мѣстнитѣ избори есеньта? Съ сигурность пускането на новата система не можеше да мине безпроблемно и всѣки негативъ щѣше да се отрази на резултата на ГЕРБ въ вота. Ясно е, че прѣдвидѣнитѣ отъ правителството тарифи, достигащи до 36 ст. на километъръ за товарни прѣвозни срѣдства, не бѣха по вкуса на фирмитѣ въ бранша и въ началото на януари множество тѣхни организации обявиха национална стачка, която трѣбваше да започне въ понедѣлникъ 13 януари. Срѣдъ цѣлитѣ на прѣвозвачитѣ бѣ не само понижаване на тарифитѣ, но, по заявки на Георги Петърнейчевъ отъ Асоциацията на българскитѣ прѣдприятия за международни прѣвози, и оставката на регионалния министъръ Петя Аврамова.
СРѢЩА СЪ ПРЕМИЕРА
Прѣдъ риска отъ мащабни протести съ непрѣдсказуеми послѣдици премиерътъ Борисовъ прѣдпочете бързото започване на прѣговори и покани прѣдставители на браншовитѣ организации въ Министерски съвѣтъ. Срѣщата се състоя на 10 януари. Тя не бѣ излѫчвана прѣко, но завърши съ „капитулация“ на премиера прѣдъ исканията на прѣвозвачитѣ. Правителството не само приема прѣдложенията имъ за тарифи, но и се отказва да таксува второкласнитѣ пѫтища, мѣрка която министъръ Аврамова обяви съ думитѣ, че „ще има редукция въ обхвата на толъ системата“. Уговорката е, че тѣзи условия ще важатъ до 1 май, периодъ, който ще има характеръ на тестъ за „толъ системата“. Точнитѣ нови цѣни не бѣха обявени и пристигнаха едва слѣдващата седмица. Непосрѣдствено слѣдъ срѣщата Йорданъ Арабаджиевъ отъ Съоза на международнитѣ прѣвозвачи съобщи само, че тироветѣ ще плащатъ 11 ст./км вмѣсто прѣдвидѣнитѣ първоначално 18 ст./км.
РЕЗУЛТАТИТѢ
Обѣщанията на правителството постигнаха желания резултатъ и прѣвозвачитѣ обявиха, че отмѣнятъ планирата за 13-ти национална стачка. Въпрѣки че изказаха удовлетворението си отъ постигнатитѣ договорки, тѣ прѣдупрѣдиха, че оставатъ въ стачна готовность, по думитѣ на Магдалена Милтенова отъ Конфедерацията на автобуснитѣ превозвачи. Освѣнъ избегнатата опасность отъ транспортна парализа на страната, прѣговоритѣ въ Министерски съвѣтъ обаче ще иматъ и други послѣдствия, а именно намаляване на приходитѣ отъ „толъ системата“. Първоначално се планираше тѣ да сѫ въ размѣръ на 1,3 млрд. лева, но въ приетия бюджетъ за 2020 г. прогнозата бѣше понижена до 450 млн. Ако при новитѣ отстѫпки на правителството и тази сума не бѫде събрана, послѣдицитѣ могатъ да бѫдат само едни – по-малко инвестиции въ изграждане на нови съорѫжения и по-лоша поддръжка на сѫществуващитѣ.