Д. Гочевъ (ПП): Прокуратурата рѫководена отъ Иванъ Гешевъ нѣма за цель да разслѣдва и разкрива корупционни прѣстѫпления
Чете се за 5 минути
Споредъ депутата отъ управляващото мнозинство поведението на главния прокуроръ Иванъ Гешевъ е силно неинституционално.
На 27 януари прѣдседательтъ на КПКОНПИ бѣ изслушанъ отъ антикорупционната комисия въ парламента, чийто членъ сте и Вие. Макаръ да не можахте да присѫтствате, какво е мнѣнието Ви за изслушването на Сотиръ Цацаровъ?
Изслушахъ разговора между членоветѣ на комисията и г-нъ Цацаровъ. Споредъ менъ той бѣше много разочароващъ, защото се изроди въ частни и лични дискусии, до голѣма степень „благодарение“ на колегитѣ отъ ГЕРБ. Ние поканихме г-нъ Цацаровъ въ връзка съ прѣдстоящитѣ реформи на КПКОНПИ – искахме да научимъ какви сѫ институционалнитѣ затруднения прѣдъ работата на комисията, чиято неефикасность е добрѣ извѣстна. Въ никакъвъ случай не сме целѣли да вдигаме скандали и да се занимаваме съ личностьта на прѣдседателя.
Защо се получи така? Защо не бѣ спазенъ прѣдварителниятъ планъ?
Може би колегитѣ отъ ГЕРБ се стремѣха да произведѫтъ нѣкаква новина и задаваха въпроси за наскоро отнетия достѫпъ до класифицирана информация на г-нъ Цацаровъ. Той обжалва рѣшението на ДАНС. Защо бѣ нужно парламентарната комисия да слуша пледоариитѣ, които сѫ подготвени въ връзка съ това обжалване? Какво общо има това съ нашата законодателна дѣйность? Ние искахме институционаленъ диалогъ.
А Вие, като народенъ прѣдставитель, запознатъ ли се съ мотивитѣ на ДАНС за отнемането на допуска на г-нъ Цацаровъ?
Не. Подобни нѣща биха могли да се обсѫждатъ на едно засекретено заседание на комисията, но нужно ли е то? Не мислѭ. Въпрѣки това гласувахме да се направи такова изслушване. Това бѣше жестъ към колегитѣ отъ опозицията, които настояваха за него.
Споредъ Васъ само по институционални причини ли е неефикасна КПКОНПИ? Има ли човѣшки факторъ?
Двуяки сѫ причинитѣ. Въ случая недостатъцитѣ на законовата рамка сѫ очеизвадни. Комисията има правомощия да извършва т.нар. „оперативно-издирвателни дѣйности“ по установяването на случаи на корупция. Тя обаче не може да направи нищо друго, освѣнъ да прѣпрати събраната информация къмъ компетентнитѣ органи. Голѣма часть отъ събранитѣ данни обаче много трудно могѫтъ да се използватъ въ наказателното производство. Събирането на неизползваеми въ сѫда данни съ сигурность е законодателенъ проблемъ, който ние искаме да рѣшимъ, като позволимъ на комисията да събира доказателства въ хода на едно наказателно производство. Това означава, че доказателствата ще бѫдѫтъ събирани по реда на Наказателно-процесуалния кодексъ при спазване на правата на засегнатитѣ лица. Казано накратко, искаме да прѣвърнемъ Антикорупционната комисия въ разслѣдващъ органъ.
Искаме да прѣвърнемъ Антикорупционната комисия въ разслѣдващъ органъ.
– Димитъръ Гочевъ (ПП)
Въ момента тече конфликъ между МВР и прокуратурата – отъ министерството казватъ, че прокуратурата не прави нищо съ материалитѣ, които ѝ се изпращатъ. Има ли рискъ да стане така и съ реформираната КПКОНПИ?
Да, разбира се. Ясно е, че прокуратурата рѫководена отъ Иванъ Гешевъ нѣма за цель да разслѣдва и разкрива корупционни прѣстѫпления. Цельта е да се прикриватъ такива прѣстѫпления. Поведението на Иванъ Гешевъ като главенъ прокуроръ е силно неинституционално. Тамъ трѣбва да се работи по други фронтове, които за съжаление не сѫ свързани съ измѣнението на закона за КПКОНПИ.
А възможно ли е наистина чрѣзъ сѫдебенъ контролъ надъ отказитѣ за образуване на наказателно производство прокуратурата да бѫде принудена да работи?
Това сѫ механизми, които сѫществуватъ въ други държави и които ние се надѣваме да успѣемъ да приложимъ и у насъ. За момента работимъ при хипотеза за добросъвѣстность на прокуроритѣ и уважение на сѫдебнитѣ рѣшения. И въ момента има случаи, въ които сѫдътъ може да задължи прокуратура да продължи работа по дѣла, които тя е рѣшила да изостави. Механизмитѣ, които работѭтъ при такъвъ видъ ситуации, трѣбва да бѫдѫтъ обобщени.
А възможно ли е да бѫде отнетъ достѫпътъ до класифицирана информация на главния прокуроръ?
Не. Такъвъ достѫпъ той има по силата на своитѣ правомощия. Впрочемъ когато г-нъ Цацаровъ бѫде възстановенъ като прокуроръ въ Върховна касационна прокуратура, достѫпътъ му до класифицирана информация сѫщо ще бѫде автоматично възстановенъ.
Какви сѫ очакванията Ви за рѣшението на Конституционния сѫдъ относно правото на министъра на правосѫдието да иска отстраняване на тримата голѣми?
Споредъ мене Конституцията е прѣдѣлно ясна по въпроса и министърътъ на правосѫдието може да прави прѣдложение за отстраняване на прокурори, а главниятъ прокуроръ е именно прокуроръ. Въ тази насока сѫ и повечето становища, прѣдоставени прѣдъ Конституционния сѫдъ по въпросното дѣло, включително на г-нъ Мръчковъ, който е билъ главенъ прокуроръ на България въ периода 1987-1989 г. Мнѣнието на прокуратурата е различно, тя се позовава на принципа за раздѣление на властитѣ, но той не е накърненъ: крайното рѣшение за отстраняване на нѣкого отъ тримата голѣми остава въ Висшия сѫдебенъ съвѣтъ; кой прави прѣдложението не е толкова важно, това не е ограничаващо правомощие.
За подновяване на ВСС е нужно мнозинство отъ 2/3 отъ депутатитѣ, съ което не разполагате. Ще бѫдѫтъ ли пакъ сервирани на обществото имена, рѣшени на тъмно?
Отношенията между управляващи и опозиция въ момента сѫ много обтегнати. Рѣшение обаче трѣбва да се вземе при взаимодѣйствие между опозиция и управляващи. Начинътъ на вземане на рѣшението не е изцѣло въ рѫцѣтѣ на управляващитѣ. Разговори по въпроса до момента не сѫ водени, не съмъ чувалъ идеи нито кандидатури.
Има ли възможность ВСС да продължи да работи и слѣдъ изтичане на мандата му поради неразбирателство въ парламента?
Ще направимъ всичко възможно това да не се случи. Диалогъ между управляващи и опозиция е нуженъ, но все още не може да се каже до какво би довелъ той. Има идеи за по-ранно прѣдставяне на кандидатитѣ за членове на ВСС, но конкретика все още не ми е извѣстна.