Македония: прѣдизборно подгрѣване на вчерашния обѣдъ
Чете се за 7 минути
Българската позиция за започването на прѣговори между ЕС и Сѣверна Македония съвпадна съ изказване на бившия министъръ Денко Малески и захрани прѣдизборнита медийна срѣда въ страната.
Прѣзъ изминалата седмица, незабѣлѣзанъ отъ българската общественость и радара на голѣмитѣ медии, се развива пореденъ скандалъ въ Сѣверна Македония, въ който България е замѣсена и то съвсѣмъ очаквано въ ролята на лошия.
До срѣдата на мѣсецъ май и въ двѣтѣ държави е обявено извънредно положение заради борбата съ пандемията, прѣдизвикана отъ COVID-19. Слѣдъ въвеждането му, Сѣверна Македония изпадна въ правенъ вакуумъ, тъй като дата за извънреднитѣ парламентарни избори бѣше опрѣдѣлена, народното събрание бѣше разпуснато и прѣдизборниятъ периодъ бѣ започналъ. Въ създалата се неочаквана здравна обстановка трѣбваше да се отложатъ насроченитѣ избори, но това можеше да го направи само Народното събрание, чийто прѣдседатель Талатъ Джафери отказа да свика извънредно заседание и така страната изпадна въ юридическа безтегловность. Президентътъ обяви извънредното положение, но датата за извънреднитѣ избори бе отложена за неопрѣдѣлено врѣме. Това очерта перспектива за дълга прѣдизборна борба и за дълъгъ период на нестихваща груба реторика.
Новиятъ скандалъ всѫщность не бѣше изненада, защото темата „България“ винаги е била използвана отъ политическитѣ партии въ Сѣверна Македония, за да се доказватъ прѣдъ избирателитѣ си и една на друга коя е по-патриотична и готова да отстоява македонизма прѣдъ „фашисткиотъ сосѣдъ“. За пореденъ пѫть ситуацията не изневѣри сѫществено на констатираното правило, когато прѣзъ изминалата седмица опозиционната ДПМНЕ яхна вълната и започна да я дирижира, докато не я прѣвърна въ истерия.
Българската позиция отъ 25 априлъ
Всичко бѣше породено отъ единъ документъ, който отразява позицията на българската страна за изграждането на прѣговорната рамка на Европейския съюзъ за Република Сѣверна Македония и Република Албания, изпратенъ въ Брюкселъ на 25 априлъ. Въпросната рамка трѣбва да бѫде приета отъ всички държави-членки на Съюза, а слѣдъ това да се свика първата междуправителствена конференция, за да се опрѣдѣли дата за започване на прѣговори съ кандидатитѣ. Всѫщность съдържанието на българския документъ и описанитѣ въ него условия до голѣмата степень не сѫ нѣщо ново. Тѣ се базиратъ на рамковата позиция на българското правителство, приета на 9 октомври 2019 г. и на декларацията на Народното събрание на България отъ день по-късно. Изпращането на документа обаче съвпадна съ изказване на проф. Денко Малески, който е първиятъ македонски външненъ министъръ (въ периода 1991-93 г.)и заема функцията на съвѣтникъ на настоящия президентъ; Малески пробва да очертае възможното поле за рѣшаване на десетилѣтния споръ между България и Сѣверна Македония , касаещъ историята и езика.
Освѣнъ изказването си въ Сѣверна Македония, проф. Малески даде и едно интервю за българската „Телевизия Европа“, въ което потвърди вече изказаната си теза – България трѣбва да приеме реалноститѣ къмъ настоящия моментъ, а отъ своя страна Сѣверна Македония трѣбва да приеме фактитѣ въ исторически план. Послѣдва го бившиятъ премиеръ Владо Бучковски, който защити проф. Малески и пробва да потуши набиращата скорость антибългарска кампания. Ситуацията бѣ вѣщо използвана отъ опозиционната ДПМНЕ и въ безврѣмието на кризата и прѣдизборната кампания нейнитѣ прѣдставители заиграха на националистичната струна съ надеждата да печелятъ все повече и повече гласове и да си изградятъ положителенъ образъ, да си поставятъ ореолъ на пазители на македонизма.
Стигна се до тамъ, че дори „бежанецъ“ № 1 въ Унгария - бившиятъ премиеръ Никола Груевски, избѣгалъ тамъ отъ родното правосѫдие – се включи въ политическото говорене посрѣдствомъ социалнитѣ медии и нагнети допълнително недоволство.
Обстановската се нажежи до червено и темата обзе цѣлото македонско общество. Въ този моментъ логично се включи и президентътъ Стево Пендаровски, който опита да изглежда твърдъ и изказа тезата, че ако цѣната на влизането въ ЕС би била „да не сме македонци и езикътъ, който говоря, да не е македонски езикъ“, членство изобщо не имъ трѣбва. Пендаровски лансира и свикването на лидерска срѣща на всички политически партии, на която несъмнѣно ще бѫде дискутиранъ и въпросътъ за условията, които поставя България.
Всѫщность топката бѣ вдигната високо оттатъкъ Осогово още въ края на миналата година съ максималистичнитѣ искания, които българската страна заложи като червени линии въ бѫдещия прѣговорен процесъ. Тѣ бѣха продукт на опрѣдѣлени хардлайнерски крѫгове въ София, които виждаха възможность за рѣшаване на десетилѣтнитѣ спорове точно сега и веднага по единъ категориченъ начинъ. Трѣбва да се отбѣлѣжи, че въ онзи моментъ за Скопие приетата рамка на нашето правителство и декларацията на Народното събрание изглеждаха като шега. Уви, изпратениятъ на 25 априлъ въ Брюкселъ български документъ бѣ като гръмъ отъ ясно небе за традиционно подцѣнявата отъ Сѣверна Македония позиция на България
Кризата и провалената смѣсена комисия
София бѣ принудена да изгради своя рамка въ прѣговоритѣ за членство на Сѣверна Македония слѣдъ едностранното отмѣняне, отъ македонска страна, на срѣщитѣ на мултидисциплинарната комисия по образователни и исторически въпроси между България и Сѣверна Македония, извѣстна и като „смѣсена комисия“.
При послѣдното посѣщение на премиера Борисовъ въ Скопие прѣзъ лѣтото на 2019 г., когато той даваше пресконференция заедно съ колегата си Зоранъ Заевъ, журналиститѣ задаваха единъ и сѫщъ въпросъ – какво ще се случи, ако комисията не постигне рѣшение за спора съ Гоце Делчев? Изненадващо и двамата премиери многократно отговаряха съ твърдъ тонъ, че общата комисия трѣбва да постигне съгласие до септември, максимумъ до края на 2019 г., избѣгвайки по този начинъ дѣйствителенъ отговоръ. Всѫщность това бѣха послѣднитѣ политически опити на високо ниво да се реанимира вече изпадналата по онова врѣме въ кома комисия.
Траенъ блокажъ въ историческата комисия
Самата мултидисциплинарна комисия бѣ създадена съ подписания договоръ за приятелство, добросъсѣдство и сътрудничество между Република България и тогавашна Република Македония отъ 1 августъ 2017 г. Въ него бѣ изложено виждането на правителствата отъ двѣтѣ страни: „…прѣдвидъ общата история, която свързва двѣтѣ държави и народитѣ имъ...“ и чрѣзъ базиране на автентични исторически документи да се изгладятъ вижданията и да се постигне съгласие по десетилѣтнитѣ спорове.
Македонскитѣ опозиционни политици, предвождани отъ ДПМНЕ, използваха присѫтстващия въ договора терминъ „обща история“ и започнаха жонглирането съ него, а това се отрази на и на македонскитѣ прѣдставители въ комисията. На послѣднитѣ си срѣщи, въ навечерието на извънреднитѣ избори (първоначално насрочени за 12 априлъ), македонскитѣ членове на комисията започнаха да настояватъ за употрѣба не на „обща история“, както е дефинирано въ договора, а за новъ изразъ - „сподѣлена история“. Всичко това прѣдвѣщаваше блокажъ въ момента, въ който трѣбваше да разгледатъ една отъ основополагащитѣ личности за македонската държавность и борбата за автономия въ Македония, а именно Гоце Делчевъ. Всѫщность ДПМНЕ разбира много добрѣ, че пропукването въ схващането за личностьта на Гоце Делчевъ (и на всѣки слѣдващъ революционеръ споредъ утвърдената македонска доктрина) ще нанася ударъ върху самата партия, която неоснователно претендира да има връзки съ историческото ВМРО и по този начинъ си присѫжда основно мѣсто въ генезиса на съврѣменната държава Сѣверна Македония.
Къмъ настоящия моментъ българската и македонската часть отъ комисията не отстѫпватъ отъ своите наративи, въпрѣки че сѫ призвани да намѣрятъ рѣшение въ името на общата ни история и сподѣленото ни бѫдеще.
ДПМНЕ – въ прѣслѣдване на краткосрочни цѣли
ДПМНЕ има за цѣль отъ една страна да натрупа все повече политически капиталъ и да спечели довѣрието на електората на прѣдстоящитѣ избори; социологическитѣ проучвания проведени прѣди обявяването на извънредното положение ѝ даватъ крѣхка прѣднина и партия изглежда твърдо рѣшена да използва създалата се ситуация и очертаващата се дълга прѣдизборна кампания за натрупване на точки. Отъ друга страна ДПМНЕ се пробва да консолидира своитѣ редици, които сѫ фрагментирани и да минимизира послѣдствията отъ срамното бѣгство отъ родината и правосѫдието на своя лидеръ Никола Груевски, който припомни за себе си, вземайки участие въ скандала.
Не единъ пѫть се чуватъ гласове отъ партията, които изказватъ желание да се ревизира договорътъ за приятелство съ България споредъ нейнитѣ виждания и нейния аршинъ. Всѫщность това би било високо върната топка, подаръкь за хардлайнерскитѣ срѣди въ София, които съ удоволствие заговориха за анексъ къмъ сѫществуващия договоръ и биха пожелали и тѣ да натрупатъ националистически вотъ за едни прѣдстоящи избори (каквито сѫ планирани у насъ за 2021 г.). Отъ това развитие на ситуацията биха имали интересъ и трети страни на Балканитѣ и въ близость до Балканитѣ, които не желаятъ сближаване между България и Сѣверна Македония.
Цѣлитѣ на много отъ политическитѣ играчи съвпадатъ, ясна е симбиозата помежду имъ, както и кои сѫ печелившитѣ. Губещитѣ ще бѫдатъ хората и бизнесътъ отъ двѣтѣ страни на българо-македонската границата.