Въ търсене на по-качественъ хлѣбъ
Чете се за 4 минути
Въ Пловдивъ отвори врати най-голѣмата пекарна въ България
Все повече българи търсятъ алтернативи на пакетирания хлѣбъ, който се предлага въ супермаркетитѣ. Доказателство за това е появата на пекарни въ голѣмитѣ градове, които се стремятъ къмъ по-високо качество на продуктитѣ. Неотдавна въ Пловдивъ отвори врати „Хлѣбъ и закуската“ – най-голѣмата пекарна у насъ, чиито собственицитѣ казватъ, че именно качеството е на първо мѣсто. Екипътъ на „Български освѣдомитель“ се свърза съ едно отъ главнитѣ дѣйстващи лица тамъ, за да научи повече.
Въ хлѣба по Стандартъ „България“ е допустимо наличието на подобрителитѣ аскорбинова киселина Е300, оцетна киселина Е260, моно- и диглицериди на мастни киселини Е471 или тѣхнитѣ естери Е472. Така се удължава срокътъ на годность споредъ БАБХ. Какъ стоятъ нѣщата въ „Хлѣбъ и закуската“ що се отнася до производството на хлѣбъ? Задължителни сѫ качественитѣ продукти, необходимо е спазване на технологичното врѣме, както и да се работи съ страсть. Това научаваме отъ единъ отъ собственицитѣ - Несторъ Куцевъ. Той е въ занаята отъ близо единадесеть години, а прѣди петь започва да прави и квасенъ хлѣбъ. Специализиралъ въ Франция, сподѣля, че именно тамъ е усвоилъ голѣма часть отъ умѣнията си, които сега предава на другитѣ майстори въ пекарната.
За да нѣма компромисъ съ качеството, се стига и до вносъ. „По-голѣмата часть отъ суровинитѣ, които използваме, сѫ българско производство, но когато се налага използваме и суровини идващи извънъ границитѣ на България. Използваме брашно за нѣкои от изделията си, което не е българско производство, тъй като понѣкога качеството на нашитѣ брашна не е на такава висота и се налага вносъ, но прѣдимно използваме български брашна отъ утвърдени производители и съ доказано качество” разкрива Куцевъ. Въ „Хлѣбъ и закуската“ сѫщо така се използва и шоколадъ, вносъ отъ Белгия, заради добрѣ познатитѣ му качества.
Клиентитѣ на пловдивската пекарна могатъ да избиратъ между специалитети, приготвяни въ Европа, като италианско панетоне, нѣмски щоленъ или типичнитѣ за Франция кроасани. Куцевъ казва, че се съобразяватъ съ вкуса на потрѣбителя въ България и понѣкога се налага адаптация, но голѣмата часть от издѣлията сѫ съ автентична рецептура. „Българскиятъ потрѣбитель вече много пѫтува, вижда различни нѣща, опитва и вече почти всичко което се предлага въ свѣтовенъ мащабъ”.
Освѣнъ да задоволи желанията на търсещитѣ разнообразие клиенти, пекарната въ града на тепетата припомня и вкуса на традиционнитѣ за българина специалитети, но съ подобрено качество, заради наличието на специални машини. „Преди 60-70-100 години не е имало такава технология, която да помага на тогавашнитѣ майстори при производството, почти всичко тогава е било рѫченъ трудъ… Не е можело да се постигне такова качеството, каквото би могло да се постигне днесъ съ съврѣменнитѣ технологии въ комбинация съ автентичностьта. За примѣръ ще дамъ нашия козунакъ, който се прави само съ масло, млѣко, яйца и захарь. Въ състава си нѣма дори вода… Не сѫ могли да постигатъ тази сладость и въ сѫщото врѣме тѣстото да бѫде съ добра структура, докато съ съврѣменната технология това е възможно да се постигне. Чрѣзъ механичното замѣсване на тѣстото съ машина успѣва да се постигне добра структура и въ сѫщото врѣме съ натурални суровини, безъ никакви консерванти, подобрители и подсладители. И крайниятъ продуктъ е впечатляващъ.”
Създателитѣ на „Хлябъ и закуската“ показватъ отношение къмъ правописа на Третото Българско Царство. „Когато рѣшихме да отворимъ пекарна, специализирана въ произодството на хлѣбъ, азъ знаехъ, че това ще е пекарна въ която ще съчетаятъ автентичното и съврѣменното и именно тогава избрахъ името ѝ да бѫде съ прѣпратка къмъ този старъ начинъ на изписване.” Несторъ Куцевъ сподѣля, че за да почерпи информация се е обърналъ къмъ издания отъ епохата. „Въ моето сѣмейство има доста литература отъ това врѣме – книги, които сѫ на надъ 100 години, вѣстници отъ 1900-та година”. Именно такива издания сѫ използвани и за украса на пекарната. Логото ѝ използва изписването „Хлѣбь“, докато фейсбукъ страницата е „Хлябъ“. Вмѣсто ѣ е използвана буквата я, за да могатъ потрѣбителитѣ на социалната мрѣжа лесно да намиратъ страницата.
Освѣнъ въ името на пекарната въ „Хлябъ и закуската“ не сѫ мислили да използватъ „стария“ правописъ за изписването на отдѣлнитѣ свои продукти.